Meer waar voor je geld bij de Chinese kapper - Reisverslag uit Puchong New Village, Maleisië van Daan Krake - WaarBenJij.nu Meer waar voor je geld bij de Chinese kapper - Reisverslag uit Puchong New Village, Maleisië van Daan Krake - WaarBenJij.nu

Meer waar voor je geld bij de Chinese kapper

Door: Daan

Blijf op de hoogte en volg Daan

17 September 2013 | Maleisië, Puchong New Village

Afgelopen weekend moest ik er dan toch aan geloven. Mijn haar begon al langer te worden en door al die zon groeit het natuurlijk nog harder dan normaal. Jullie raden het al, ik moest naar de kapper. In Nederland heb ik de luxe dat ik om de vier weken naar de kapper kan, en daar ook nog eens korting voor krijg. Deze keer zat er denk ik wel iets meer dan vier weken tussen, maar beter laat dan nooit.

Yolo

Via collega's had ik mij laten informeren dat de dichtstbijzijnde kapper zich in de IOI Mall bevond (in de buurt dus). Ze wisten me wel te vertellen dát er een kapper was, maar niet of dit een goede kapper was. Ik besloot de gok te wagen (YOLO) nog een week zonder kapper zou mij alleen maar chagrijnig maken.

Uitdunnen

Toen ik in de IOI Mall was, kon ik de kapper eenvoudig vinden. Bij de balie zei ik dat ik graag mijn haar geknipt wilde hebben, ik kon meteen doorlopen. Het was een Chinese kapper en wat mij opviel was dat er alleen maar mannelijke medewerkers met trendy kapsels rondliepen. 'Prima', dacht ik, 'die weten vast wel hoe je moet uitdunnen'. In Nederland laat ik mijn haar namelijk altijd uitdunnen, zodat het 's morgens makkelijker in model te brengen is. Als ik mijn haar niet laat uitdunnen, dan krijg ik een hele dikke bos met krullen. Is niet prettig. Ik ging in de kappersstoel zitten en meteen werd er thee voor me neergezet en werden er tijdschriften klaargelegd, beter.

Wassen en masseren

Toen ik in de stoel zat, werd mijn haar eerst grondig gewassen met een speciaal soort bijtende shampoo. Ik voelde meteen dat dit goed was voor mijn hoofdhuid. De jongen die mijn haren waste, sprak goed Engels. Hij vertelde mij dat zijn collega mij zou knippen, om vervolgens te vragen hoe ik het geknipt wilde hebben. Vreemd, want zijn collega zou mij toch knippen? Goed, ik zei maar gewoon hoe ik het wilde hebben.
In totaal werd mijn haar wel 20 minuten gewassen. Mijn hoofdhuid werd goed gereinigd en gemasseerd, daarnaast werd ook mijn nek nog gemasseerd. Dit was nieuw voor mij, maar ik vond het wel fijn. Na deze grondige wasbeurt werd mijn haar uitgespoeld en drooggemaakt. Het knippen kon beginnen!

Knippen

Meteen toen de andere jongen kwam die mij ging knippen, werd mij duidelijk waarom de jongen die mijn haar waste, vroeg hoe ik het wilde hebben. Deze kapper sprak namelijk geen Engels. Gelukkig had de was en masseer kapper goed doorgegeven hoe ik het wilde hebben. Na nog eens 20 minuten in de kappersstoel, was de niet-Engelssprekende kapper klaar met mijn haar en ik was een tevreden klant.

Zelfde prijs, meer service

Voor de Chinese kapper in Maleisië betaal ik ongeveer evenveel als dat ik normaal gesproken in Nederland zou betalen. Het verschil zit 'm in de prijs-kwaliteit verhouding en dan gaat het niet om het knippen zelf. In zowel Maleisië als in Nederland is de kwaliteit van het knippen goed. Natuurlijk kan ik niet oordelen over alle kappers in Nederland, dan wel Maleisië, maar ik baseer mijn oordeel vanuit mijn eigen oogpunt. De prijs-kwaliteit verhouding zit 'm in net dat beetje extra service die de Chinese kapper biedt. Ik had bijvoorbeeld expres geen gel of wax in mijn haar gedaan, zodat ik meteen geknipt kon worden. Zoals je hebt kunnen lezen, werd mijn haar grondig gewassen. In Nederland wordt mijn haar bijvoorbeeld alleen gewassen als ik er wel gel of wax in heb zitten. Daarnaast wast de Chinees veel grondiger dan de Nederlander en masseert de Chinees er ook nog bij, daarnaast kreeg ik ook nog thee.

Om een eindoordeel te vellen: de kwaliteit van het knippen is hetzelfde, alleen wordt er bij de Chinese kapper net dat beetje extra service geboden.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daan

Reisverslagen, gewoon omdat het kan.

Actief sinds 22 Aug. 2013
Verslag gelezen: 345
Totaal aantal bezoekers 7470

Voorgaande reizen:

16 Juli 2014 - 19 Augustus 2014

Trainen in Phuket

20 Augustus 2013 - 29 Januari 2014

Stage Maleisië

Landen bezocht: