Nederlanders zijn lui - Reisverslag uit Puchong New Village, Maleisië van Daan Krake - WaarBenJij.nu Nederlanders zijn lui - Reisverslag uit Puchong New Village, Maleisië van Daan Krake - WaarBenJij.nu

Nederlanders zijn lui

Door: Daan

Blijf op de hoogte en volg Daan

23 November 2013 | Maleisië, Puchong New Village

(Dit verslag schrijf ik n.a.v. een gesprek dat ik met iemand in Nederland had toen ik hier nog maar net zat (via Facebook). Deze persoon vroeg zich af of er in Maleisië ook gefietst werd. Toen ik vertelde dat ze hier eigenlijk alleen de auto als vervoersmiddel gebruiken, vertelde deze persoon mij dat hij het wel 'zielig' vond dat ze hier altijd maar de auto gebruiken. Ik zei tegen deze persoon dat daar een reden voor is.)

Al ruim drie maanden woon ik in Maleisië en vanaf het begin is mij één ding opgevallen. Dit opvallende feit heb ik ook aanschouwd toen ik in de Verenigde Staten was, vorig jaar herfst. Het is iets wat eigenlijk iedere Nederlander zou opvallen, zodra hij/zij aan de andere kant van de wereld komt; altijd en overal, zelfs kleine afstanden, wordt de auto voor gepakt. Zijn Nederlanders de enige aardbolbewoners die niet lui zijn?

Honderd meter

Normaal gesproken brengt mijn bazin mij met haar auto naar het werk. Afgelopen week waren mijn baas en bazin twee dagen 'out of station' i.v.m. een klant die zich aan de oostkust van Maleisië bevindt. De eerste dag zat er voor mij, en mijn mede stagiaire, niets anders op dan lopen. Het is prima te doen om de afstand tussen huis en werk te voet af te leggen. Bij elkaar loop je vijftien minuten heen en vijftien minuten terug. In het begin voelt het fijn om een wandeling te maken, maar na de eerste 100 meter kom je erachter waarom men hier zoveel de auto gebruikt.

Nuchtere Hollanders

Als twee nuchtere Hollanders begonnen we aan de tocht te voet naar het werk. Zoals al eerder vermeld zijn de eerste 100 meter nog wel te doen, maar daarna breekt het zweet je uit: voorhoofd, rug, nek, oksels en zelfs benen. Er bevindt zich geen plek op je lichaam waar geen zweet zit (getsie) en toch lever je niet eens zo'n zware inspanning. De hoge luchtvochtigheid is de oorzaak.

Benauwd

De luchtvochtigheid hier is vele malen hoger dan in Nederland, in de zomer wel te verstaan. Exacte getallen of percentages kan ik niet geven, maar deze bevindingen zijn gebaseerd op gevoel en het feit dat je hier zo snel zweet. Met een hoge luchtvochtigheid voelt het al gauw een stuk warmer aan en is het benauwd. Hierdoor loopt de temperatuur in je lichaam op en produceert het vocht, lees: zweet, om af te koelen (biologie, brugklas Havo). Al deze oorzaken maken het onprettig om overdag buiten te zijn.

Airco

Overdag zit iedereen binnen, daar is airco. Ook alle auto's hier zijn, net als in Nederland, voorzien van airco en dat heeft een reden. Waar we in Nederland de airco eigenlijk alleen in de zomer nodig hebben, heb je in Maleisië de airco het hele jaar door nodig, letterlijk 24/7-365. Zelfs 's nachts dus. Voor de mensen die het nog niet wisten: in Maleisië bestaan er twee seizoenen; zomer en regenseizoen. In allebei deze seizoenen is het overdag gemiddeld 30 graden en 's nachts gemiddeld 25 graden.

Overeenkomsten

Automobilisten in Nederland zijn gewend aan fietsers als medeweggebruikers. Dit zorgt ervoor dat het voor een fietser veilig is om aan het verkeer deel te nemen. In zowel Amerika als Maleisië is dit niet het geval, omdat er simpelweg geen fietspaden zijn. Geen fietspaden betekent dat mensen geen fietsen gaan kopen, waardoor automobilisten niet gewend zijn aan fietsers als medeweggebruikers.

Ideale omstandigheden

In Nederland kijken we eigenlijk neer op de rest van de wereld, omdat wij voor kleine afstanden gaan fietsen of zelfs lopen. We moeten ons in Nederland wel realiseren dat er in ons land ideale omstandigheden aanwezig zijn. Allereerst is ons land (bijna) volledig vlak. Dit maakt het landschap ideaal om fietspaden aan te leggen en lekker te gaan fietsen, dit doen we dan ook massaal. Daarnaast heeft Nederland een ideaal klimaat voor inspanning. In Nederland hebben we een Cf klimaat (klimaatsysteem van Köppen; C vanwege de klimaatzone en f=fehlt omdat de droge periode in ons klimaat ontbreekt (het regent het hele jaar door), BAM!, aardrijkskunde 1 t/m 5 Havo).

Spiegel

In Nederland kijken we neer op de rest van de wereld, omdat de rest van de wereld volgens ons te lui is om te gaan fietsen. Eigenlijk zijn Nederlanders te lui om zich in de situatie van een ander te verplaatsen en te kijken naar de omstandigheden (klimaat, landschap/reliëf, verkeer) elders in de wereld.

  • 28 November 2013 - 01:24

    Anna :

    Hahaha Daan, ik kan alleen maar zeggen: geniaaaaal!

  • 29 November 2013 - 11:06

    Caroline:

    Hahahaha Daan onzin, ik ben helemaal niet lui.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daan

Reisverslagen, gewoon omdat het kan.

Actief sinds 22 Aug. 2013
Verslag gelezen: 263
Totaal aantal bezoekers 7463

Voorgaande reizen:

16 Juli 2014 - 19 Augustus 2014

Trainen in Phuket

20 Augustus 2013 - 29 Januari 2014

Stage Maleisië

Landen bezocht: