Spinnenwebben in de gym - Reisverslag uit Phuket, Thailand van Daan Krake - WaarBenJij.nu Spinnenwebben in de gym - Reisverslag uit Phuket, Thailand van Daan Krake - WaarBenJij.nu

Spinnenwebben in de gym

Door: Daan

Blijf op de hoogte en volg Daan

31 Juli 2014 | Thailand, Phuket

De titel doet het al vermoeden, er bevinden zich daadwerkelijk spinnenwebben in de gym van Singpatong. Ik kan wel raden wat je eerste gedachte zal zijn: 'Maken ze daar nooit schoon dan?' Voor de kickboxers/thaiboxers of sportievelingen onder ons, die ooit van plan zijn om bij de gym van Singpatong te gaan trainen; ik kan je geruststellen. Bij de gym maken ze na elke training schoon (2 keer per dag). Halverwege de training ligt er zelfs zoveel zweet op de grond, dat je geheid een keer onderuit gaat, dus is het logisch dat er schoongemaakt wordt. De spinnenwebben zijn er niet omdat er nooit schoongemaakt wordt, de spinnenwebben hebben een functie. Een verslag over de insectencyclus in Phuket.

Functie

De spinnenwebben zorgen ervoor dat er minder vliegen, muggen, etc. rondvliegen in de sporthal. Desalniettemin is de kans groot dat je door een mug gestoken wordt als je zit uit te rusten na bijvoorbeeld een sessie op de pads. Gelukkig staan de spinnen er niet alleen voor in hun strijd tegen het vliegende ongedierte.

Hagedissen

Je moet niet schrikken als je in huis een hagedis razendsnel over de muur ziet lopen, in Phuket. Overigens is dit overal in Zuidoost-Azië het geval, want in Maleisië maakte ik voor het eerst kennis met deze ongediertebestrijders Die beestjes weten zich overal doorheen te wringen en op die manier kom je ze overal tegen. Vorige week ging ik douchen en toen ik de deur van de badkamer had gesloten hoorde ik iets vallen. Het bleek een hagedis te zijn die zijn staart had verloren. Voordat mijn hersenen dit 'komische' beeld hadden geanalyseerd, was de hagedis ook alweer verdwenen. Het verklaarde waarom we die dag ervoor een nog bewegende hagedissenstaart in onze badkamer hadden gevonden. Na deze bestudeerd te hebben, pakten we hem op en spoelden 'm door de wc. De hagedis zal zijn oude staart dus niet meer terugvinden, maar niet getreurd; in paniek kunnen hagedissen lichaamsdelen loslaten, deze groeien ook weer aan. De gemiddelde hagedis hier is net zo groot als je middelvinger, niet angstaanjagend dus. Muggen en vliegen die stilzitten, zijn een makkelijke prooi voor de snelle hagedis.

Vogels

In Nederland hebben we geen hagedissen, behalve dan in de dierentuin. Dit betekent dat Nederlanders vliegen en muggen zelf dood moeten slaan. Wel zijn er kikkers en padden, maar die kom je niet overal tegen. In Thailand nemen hagedissen (en spinnen, die we overigens ook in Nederland hebben) een groot deel van dit werk over. Hoe meer hagedissen en spinnen, hoe minder vliegen, muggen en ander vliegend ongedierte. Op hun beurt worden spinnen en hagedissen weer opgegeten door vogels. Op deze manier komt er geen overpopulatie van vliegen en muggen en ook niet van hagedissen en spinnen.